Wat houdt een terreur truck tegen?

Wat houdt een terreur truck tegen?
Afgelopen tijd werden in verschillende steden in Europa terreuraanslagen gepleegd waarbij met een vrachtwagen of een personenauto wordt ingereden op een grotere groep mensen. Denk bijvoorbeeld aan de aanslagen in Nice, Berlijn, Stockholm en London. Ook na de verschrikkelijke gebeurtenis in Barcelona afgelopen week (17-8-2017) duiken op alle nieuwsmedia verschillende artikelen op over de mogelijkheden van het voorkomen van aanslagen met een vrachtwagen. Ook in België is het een actueel discussiethema. Zoals te lezen in de verschillende media (Het laatste nieuws, nieuwsblad, De Tijd en vele andere nieuws zenders) zijn de meningen nogal verdeeld over de juiste oplossing.
Een betonblok houdt geen vrachtwagen tegen
In meerdere steden worden betonblokken gebruikt als wegafzetting om vrachtwagens tegen te houden die voornemens zijn een aanslag te plegen. Deze blokken houden echter niet altijd een vrachtwagen tegen. De Tijd publiceerde in april dit jaar een video, waarin te zien is hoe een vrachtwagen met 50 kilometer per uur op de betonnen versperring afrijdt. De vrachtwagen rijdt in op twee betonnen blokken met elk een gewicht van 2,4 ton, de vrachtwagen werd hierbij enkel licht beschadigd en moest door een muur gestopt worden. Mobiele betonblokken blijken niet altijd bestand tegen vrachtwagens die er tegenaan rammen.
Andere nadelen van het inzetten van betonblokken zijn:
- Moeten geplaatst en weggehaald worden, verbonden met de nodige kosten
- Zijn vaste opstellingen, dus gewenste voertuigen kunnen ook niet doorrijden. Denk aan hulpdiensten zoals ambulance, brandweer, politie, etc
- Esthetisch gezien verstoren betonblokken het straatbeeld en schrikken daarmee ook bezoekers af

Een verzinkbare paal houdt een vrachtwagen tegen
De crash test die uitgevoerd is op de betonnen blokken is conform M30 classificatie (lees hieronder meer over deze classificatie). Een gelijksoortige test is gedaan met de FAAC J355 M30 Bollard, waarbij één bollard een vrachtwagen tegenhoudt. In onderstaande video rijdt de 6.800 kg zware vrachtwagen met 50 km/uur tegen een M30 Bollard. In de video is te zien dat de vrachtwagen geen enkele kans van slagen heeft.

Waarom een verzinkbare paal
Een bollard, wij noemen deze ook wel een verkeerscontrolepaal of verzinkbare paal, kan worden toegepast om doorgangen af te sluiten voor voertuigen. Het voordeel van een bollard is dat deze doorgangen toegankelijk blijven voor voetgangers en fietsers. Wil je dat doorgangen ook voor enkele voertuigen toegankelijk blijven, dan kan een automatisch verzinkbare bollard geplaatst worden. Deze verzinkbare verkeerscontrolepaal kan op bepaalde tijden, voor bepaalde voortuigen en/of door bepaalde sensoren omlaag of omhoog gestuurd worden. Door gebruik van verschillende beveiligde sensoren kan een makkelijke toegang gerealiseerd worden voor bijvoorbeeld noodhulpdiensten. Ideaal geschikt voor binnensteden!
Verschillende maten en classificaties
Naast anti-terreur verkeerscontrolepalen zijn ook andere typen verzinkbare palen verkrijgbaar. Voor minder kwetsbare gebieden voldoen kleinere bollards en is een zware classificatie zoals de anti-terreur versie niet noodzakelijk. Daarnaast zijn er ook vaste uitvoeringen verkrijgbaar en modellen die handmatig te verzinken zijn. Door meerdere typen bollards te combineren kan een mooi samenhangend esthetisch straatbeeld gemaakt worden.